השפעת הגת על הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

לעיסת עלי הגת מקובלת מאוד בקרב יוצאי תימן והיא נעשית במהלך מפגשים חברתיים ואף ניתן הכינוי ״תכזינה״. במהלך המפגש לועסים עלי גת ונהנים מהשפעתן על מצב הרוח. החומרים הפעילים בגת יוצרים תחושת עליזות ושמחה והופכים את הלועסים לחברותיים ודברנים. שיפור מצב הרוח הוא הסיבה העיקרית ללעיסת עליי הגת אך לא ניתן להתעלם מההשפעות החיוביות של צמח הגת על בעיות שונות כמו הפרעת קשב וריכוז.

מהן הפרעות קשב וריכוז? (הפרעות קשב וריכוז טיפול טבעי)

הפרעות קשב הן תופעה שכיחה מאוד בעולמנו וניתן למצוא אנשים בכל קבוצות גיל הסובלים מהבעיה. הפרעות קשב באות לידי ביטוי בכל תחומי החיים ועלולות להפריע בעבודה, לימודים, מערכות יחסים ועוד. אנשים הסובלים מבעיה זו מתקשים להתרכז ולעיתים אף סובלים מתופעות של היפראקטיביות ואימפולסיביות,  תופעות המקשות על ניהול סדר יום תקין. הטיפול המקובל בהפרעות קשב וריכוז הוא באמצעות ריטלין שהוא חומר פסיכואקטיבי הדומה מאוד לחומרים אלקלואידים שונים. החומרים הפעילים בגת הם חומרים אלקלואידים, הדומים למבנה הכימי של ריטלין.

לשימוש בריטלין ישנה רשימה ארוכה של תופעות לוואי אשר בעיני רבים נתפסים כבעיה בפני עצמה. שימוש בריטלין עלול לגרום לעצבנות, קושי בהירדמות, בחילות והקאות, כאבי בטן, בלבול, כאבי ראש, עוויתיות, טיקים ותנועות בלתי רצוניות. וזוהי רק הרשימה הקצרה. רופאים רבים מבקרים את השימוש בריטלין ולכן רבים כיום מחפשים אחר פתרונות אלטרנטיביים לבעיית קשב וריכוז. לאחרונה ישנו עניין גדול בעלי הגת שאולי יכולים להיות אלטרנטיבה טובה לריטלין. 

הפרעות קשב וריכוז טיפול טבעי
תרופה טבעית להפרעות קשב וריכוז

הסוף לריטלין?

בצמח הגת נמצאים שני חומרים פעילים, קאתין וקאתינון., חומרים אלקלואידים, קבוצה של תרכובות אורגניות הכוללות חומרים כמו קפאין, ניקוטין, קודאין, מורפין ועוד. השפעתם של חומרים אלו דומה מאוד להשפעת הריטלין אך מדובר בתרכובת טבעית אשר אינה גוררת אחריה רשימה ארוכה של תופעות לוואי כמו במקרה של ריטלין.

לעיסת עליי הגת, או כל צורת צריכה אחרת, גורמת לערנות ועוררות. העוררות היא מצב פיזיולוגי ופסיכולוגי בו אנו נמצאים בדריכות חושית ונכונות לנוע ולהגיב. כלומר אנו מחוברים מאוד למתרחש מסביבנו, מרוכזים וערניים. השפעה זו בדיוק נוגעת לבעיות של אלו הסובלים מהפרעות קשב וריכוז (ADHD) כיוון שאינם יכולים להתרכז ואינם נמצאים במצב עוררות. לעיסת עליי הגת מאפשרת להם להיות מרוכזים ואנרגטיים יותר ללא שימוש בריטלין.

חלק מההשפעות של החומרים הפעילים בגת הן ההפך הגמור מהשפעת הריטלין. רבים מהמשתמשים בריטלין, או בני משפחותיהם, מתארים את השפעת הריטלין כמעבר ל״מצב כבוי״ במיוחד אצל ילדים. הגת לעומת זאת משפיע בצורה אחרת לגמרי והוא מסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז להתמודד עם הבעיה ובמקביל הוא הופך אותם לחברותיים ומרבים בדיבור.

צמח הגת הוא מוצר טבעי ובהתחשב בהשפעות ההרסניות של הריטלין, רבים רואים בו כפיתרון יעיל כטיפול אלטרנטיבי. יחד עם זאת חשוב להבדיל צריכת גת בצורה טבעית לבין צריכה של מוצרים לא חוקיים כמו חגיגת אשר מכיל את החומרים הפעילים בריכוז גבוה במיוחד.

 

 

 

מאמרים נוספים באותו הנושא

מגוון מאמרים שתרצו לקרוא

צריכים להירגע? איפה קונים גת – המדריך המלא

גת אביגדור מציגה: גת חבשי למכירה

כל מה שרציתם לדעת על גת: אתם שואלים וב"גת אביגדור" עונים!

הגת האתיופי: הכירו את הגת שהגיע לשכונה ושיגע מדינה שלמה

גת להזמנה: עלי גת איכותיים בהזמנה אישית

גת אביגדור: גת במחיר המשתלם בישראל

שילוב תוספי מזון לדיאטה שלכם – על הגת כבר שמעתם?

דילוג לתוכן